Tuesday, November 27, 2012

Pizza

 http://ourkizuna.blogspot.com/2012/06/resepi-pizza-mudah-sangat.html

Assalamualaikum

Actually buat pizzanya hari ahad malam tu, tapi baru transfer gambar pagi tadi.
Topping tuna
Ini topping vege dengan sosej
Pizza topping tuna yang da siap dibakar
Base nya tu aku ambik resepi dari buku "Bread and baking". Simple je resepinya

Resepi base
Tepung 220g (aku guna tepung pau)
Garam setengah sudu teh
Yis setengah sudu teh (mauripan)
Minyak zaitun satu sudu besar (aku guna minyak bunga matahari)
Air suam 150ml

Kaedah membuatnya
Gaul tepung dan garam. Kemudian campurkan yis dan minyak zaitun. Masukkan air suam dan uli sampai licin tak melekit. Perap sejam sebelum dileperkan untuk buat base.

Sos untuk topping
3 biji bawang putih dicincang halus
Sebiji bawang besar
Setengah tin (tin besar) tomato puree
Basil leave (aku tak letak. Da habis)
Pepper
Gula dan garam sebagai perisa
Jus limau nipis setengah biji (kalau tak suka masam tak payah letak pun tak apa)

Kaedah membuatnya
Tumis bawang putih dan bawang besar. Sampai naik bau. Masukkan sos dan kacau sebati. Tambah semua bahan lain dan tutup api bila dah masak.

Topping
Cheddar cheese
Mozarella cheese
Yellow capsicum
Green pepper
Tuna
Sosej di hiris nipis
Cendawan (aku da hiris lupa nak letak..hadehhh)
Tomato dihiris
Bawang besar

Cara mempizza
Canai base atas permukaan bertepung. Saiz ikut suka. Letak sos secukupnya dan taburkan bahan bahan topping yang disukai. Akhir sekali letak cheese sebanyak yang disukai. Bakar pada suhu 220 darjah selama 15-20 minit.

Leceh sikit membuatnya..tapi senang je.Satu adunan boleh dapat 2 keping pizza saiz regular. Aku buat 2 adunan. Dapat 1 saiz regular (8inci), 2 saiz large dan 2 mini pizza besar tapak tangan aku untuk dua budak cilik tu. Besar besar diorang komplen susah nak makan.

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...