Tuesday, November 27, 2012

Jika Anak Keras Hati.

by Prof. Dr. Rozieta Shaary on Tuesday, November 22, 2011 at 6:57pm ·
 Selalunya bila anak-anak tidak mahu mendengar cakap maka dia akan digelar keras hati. Selain daripada itu, jika dia tidak mahu meminta maaf diatas kesilapannya pun, anak itu akan digelar keras hati.

Apabila anak itu digelar keras hati, maka bersama gelaran itu datanglah gelaran lain, contohnya, degil, biadap, tidak sensitive, tidak hormat dan bermacam lagi.

Beberapa persoalan yang ingin saya bawa ketengah.

1)   Adakah tidak mendengar cakap ini sesuatu yang buruk?

2)   Adakah anak yang mengikut perinta itu semestinya anak yang tidak akan menimbulkan masalah kepada ibu bapa atau orang lain.

3)    Semestinya kah jika seorang anak itu tidak mahu mendengar cakap itu bermaksud dia tidak menghormati kita?
Sebenarnya apa yang kita nampak seperti keras hati, lembut hati, mudah mendengar cakap, suka melawan kata dan bermacam  lagi ini ada kaitannya dengan personaliti sesaorang anak itu. Namun, apa yang hendak saya ingatkan di sini, personality bukannya satu-satu penyebab. Banyak fakta lagi. Ia cuma salah satu penyebab yang boleh membantu kita memahami anak-anak kita dan mendidik mereka dengan lebih mata terbuka.

Saya ambil sedikit ringkasan daripada buku ‘Membina Anak-anak Cemerlang’ mengenai perkara ini dari segi personality dengan harapan ia boleh  membantu ibu bapa.

Empat Jenis Personaliti
  1. Pengarah (Director)
Baik krisis keluarga, pengambilalihan syarikat ataupun hendak menentukan susunan terbaik meja di restoran. Tiada perbezaan. ‘Pengarah’ menerjahkan idea dan persoalan seolah-olah cuma dia sahaja yang mempunyai jawapannya. Mungkin jika seseorang yang mempunyai personaliti begini belajar berenang, mereka akan hanya terjun terus ke bahagian yang paling dalam. Mereka akan berusaha untuk melawan, terapung, dan bernafas. Apabila mereka sampai di tepi kolam renang itu, mereka akan mengatakan kejayaan mereka dengan segera lalu berkata kepada mereka yang sedang menyaksikan perbuatan mereka itu, “Lihat, kan saya dah kata tadi, saya boleh berenang!” katanya tercungap-cungap.

Seringkali, almari miliknya, dompet, meja kerja atau meja mentelaah adalah seperti bom yang baru sahaja meletup. Mejanya cuma ada satu bekas ‘keluar-masuk’ (in-out tray), iaitu keseluruhan mejanya.

Penelitian bukanlah kekuatan mereka dan mereka selalunya kurang teliti. Yang penting bagi mereka ialah “Apakah keperluan utamanya?” Perkara yang sering dipersoalkan oleh mereka ialah, “Mengapakah semua ini penting?” Sekiranya mereka mahukan sesuatu, mereka mahukannya sekarang atau semalam. Anda mungkin berasa hairan sebab mereka sering tertinggal huruf di sana sini dalam ejaan mereka. Mereka akan menyiapkan kerja mereka dengan pantas atau jika terlalu perlu teliti dan rumit, mereka tidak membuatnya langsung. Apabila perkara ini berlaku, anda akan berasa marah apabila melihat tulisan dan kesalahan-kesalahan pada jawapan mereka. Anda tahu, ini terjadi kerana mereka mahu menyiapkan sesuatu kerja dengan cepat lalu menyebabkan mereka tertinggal beberapa informasi penting dalam soalan-soalan itu.

Mereka sangat menumpukan perhatian untuk menyiapkan sesuatu kerja atau perkara dan mempunyai sifat semula jadi ingin mendahului dan menjadi ketua. Selalunya mereka hanya berpuas hati sekiranya mereka yang menjadi ketua atau bos. Ini selalunya menimbulkan masalah dengan kawan-kawan kerana orang yang sebegini sering mahukan kawan-kawannya mengikut caranya sahaja. Walau bagaimanapun, sekiranya anak anda mempunyai personaliti begini, anda akan dapati dia sungguh bertanggungjawab, gigih menempuh cabaran, tegas, dan sentiasa didorong oleh semangat dalamannya untuk menjadi penjaga atau ketua. Dia juga mempunyai semangat untuk bersaing. Bagi mereka, meraih pencapaian, mengatasi halangan, dan menjayakan sesuatu perkara ialah suatu definisi kehidupan yang baik.

2. Suka Bergaul (Socialiser)

Pernahkah anda berjumpa dengan seseorang yang periang, happy-go-lucky dan sentiasa gembira. Mungkin anda mempunyai anak seperti ini. Dia bergaul dengan baik dengan semua orang. Ke mana sahaja dia pergi dia mempunyai ramai pengikut. Anak perempuan saya yang sulung, Sumayyah, ialah contoh bagi saya. Ketika dia belajar di kolej, dia mengenali semua orang, daripada pengawal keselamatan hinggalah kepada Pengerusi. Apabila dia masuk ke kawasan kolej, dia menegur pengawal keselamatan dan kadangkala berbual sedikit dengan mereka, dan apabila dia melangkah masuk ke dalam lif, dia berkata “Hai…” kepada semua orang. Apabila masuk ke pejabat, dia menegur semua orang dan dengan demikian dia dapat melangkah masuk ke pejabat pengerusi tanpa rasa ragu-ragu. Secara kebetulan, Pengerusi kolej itu juga seorang yang suka bergaul. Jadi, mereka akan berbual dan ketawa setiap kali berjumpa.

Mereka yang luas pergaulan ialah seorang yang sentiasa ceria dan gembira. Mereka mungkin kelihatan kurang pandai, tetapi awas, mereka ialah orang yang pintar. Mereka hanya gemar bersikap ceria dan gembira. Sekiranya mereka yang mempunyai keperibadian begini mahu belajar berenang, dia akan memberitahu kawan-kawannya dahulu, dan mengajak mereka membeli peralatan berenang dengannya. Kemudian dia akan mengumpulkan orang-orang di sekeliling kolam renang itu untuk memberikan sorakan kepadanya apabila dia terjun ke dalam air. Akhirnya, sama ada dia berjaya berenang atau tidak, itu tidak berapa penting baginya. Yang penting adalah untuk bergembira, menghiburkan orang lain, dan dihiburkan.

Bagaimanakah keadaan biliknya? Hal ini bergantung kepada siapa tetamunya. Sekiranya dia ingin mengambil hati orang itu, anda akan dapati biliknya sungguh kemas, wangi, tetapi jangan buka almarinya. Anda akan dapati semua barang yang tidak dikehendaki disumbat di situ. Dapatkah anda mengesan personaliti begini semenjak dia masih kecil lagi? Ya, anda boleh. Ketika Sumayyah masih kecil, saya telah dapat melihatnya. Dia seorang anak kecil yang periang dan sungguh mudah untuk dijaga. Dia sungguh mesra dengan orang lain walaupun dia tidak mengenalinya. Sekiranya anda mendukungnya, dia akan bercakap dengan anda dengan ramah. Kawan saya suka menjaganya. Sungguh mudah mencari penjaga untuknya ketika dia masih kecil.

3. Suka Bersaudara (Relater)

Seperti yang diistilahkan di atas, mereka yang berpersonaliti begini sungguh mudah untuk berurusan. Mereka yang mempunyai personaliti ini sungguh mudah berurusan dengan sesiapa sahaja. Mereka ini ialah orang yang pendiam, tenang, dan sukakan keamanan. Orang begini akan menyatukan pasukannya sekiranya ada perbalahan. Mereka ialah pengaman. Mereka tidak gemarkan pergaduhan atau perselisihan faham dan tidak suka bertengkar.

Dalam banyak keadaan, mereka hanya gemar mengikut arahan. Ini bukan bermaksud mereka bersetuju atau suka arahan kerja itu, tetapi mereka lebih gemar mematuhinya daripada bertengkar. Sekiranya anda mempunyai anak yang berpersonaliti begini, anda akan dapati sungguh selesa berurusan dengannya. Daya ketahanan jiwanya kuat dan jangan menganggap dia lemah hanya kerana dia tidak suka menjadi ketua.

Mereka yang memiliki personaliti begini tidak suka menjadi tumpuan ramai dan jika di dalam pasukan, mereka lebih suka menjadi pemain (team player) daripada menjadi ketua (team leader). Walau bagaimanapun, sekiranya menjadi ketua, mereka akan menjadi ketua yang baik kerana mereka peka kepada keperluan ahli pasukannya. Mereka akan mempertimbangkan apa-apa sahaja masalah yang timbul sebaik mungkin sebelum mengambil apa-apa tindakan dan akan meletakkan kesejahteraan untuk semua orang sebagai satu keutamaan.

Sekiranya orang yang berpersonaliti begini ingin belajar berenang, mereka mungkin akan mencari guru renang untuk mengajar mereka berenang. Mereka mahu membuat sesuatu perkara itu dengan betul. Mereka juga mahu hidup harmoni dan berbaik-baik dengan semua orang di dunia ini. Sekiranya anak anda ialah seorang yang berpersonaliti suka bersaudara, anda akan dapati adalah mudah untuk berurusan dengannya. Mereka akan lakukan apa-apa sahaja yang anda suruh dan jarang sekali mereka tidak mematuhi anda. Walaupun mereka tidak gembira dengan arahan atau keputusan anda, dia hanya akan patuh. Anda akan dapati sekiranya saudara kandung atau teman-temannya meminta apa-apa, dia akan memberinya dengan senang hati. Dalam kehidupan ini, kemenangan tidak penting bagi diri mereka, tetapi membuat orang lain gembira ialah keutamaannya.

Saya mempunyai kawan yang mempunyai dua orang anak perempuan. Anaknya yang sulung mempunyai personaliti begini, tetapi adiknya bersikap pengarah. Cuba anda teka, siapakah yang akan sering menangis apabila berlaku pertengkaran? Benar, yang sulung. Siapakah yang sering mengalah? Betul… yang sulung juga.
Dia ialah orang yang selalu bertindak sebagai pendamai.

4. Pemikir (Thinker)

Pernahkah anda melihat watak Bree dalam siri TV popular, Desperate Housewives? Benar, dia ialah contoh yang baik untuk orang yang berpersonaliti Pemikir (Thinker), seorang yang sempurna, sentiasa mahukan, kesempurnaan dalam setiap perkara, dan sungguh teliti semasa menyempurnakan tugasnya. Detektif Monk dan Mr. Bean juga antara contoh yang sangat baik untuk personaliti di atas.

Seorang pemikir selalunya lebih selesa bersendirian. Sekiranya anak anda mempunyai personaliti begini, anda akan dapati dia tidak mempunyai ramai kawan, tetapi walaupun sedikit, mereka sangat rapat. Itu tidak mengapa, kerana orang yang berpersonaliti begini lebih gemar dengan keadaan demikian.

Mungkin anda juga dapati anak anda ini mengambil masa yang lama untuk menyudahkan kerja sekolahnya. Ini adalah kerana dia mahu pastikan tulisannya cantik dan kemas dan bencikan kerja yang tidak kemas dan teratur. Dia telah dianugerahkan dengan satu kebolehan untuk menyusun segala barang dan bukunya dengan baik.

Individu yang sebeginilah yang akan menyusun wang ringgit di dalam dompetnya mengikut susunan nilai; nilai yang kecil di hadapan dan yang besar semakin ke belakang. Wangnya akan disusun dengan hala muka yang sama. Ketika saya mula-mula mendirikan rumah tangga, saya terperanjat apabila melihat wang di dalam dompet suami saya disusun dengan sungguh kemas seperti di atas. Almari bajunya tersusun rapi, iaitu yang putih di satu bahagian dan yang berwarna di bahagian yang lain. Dia tidak begitu gembira melihat keadaan di dalam dompet saya. Tetapi kini, saya telah banyak berubah dan saya amat berterima kasih atas pengaruhnya.

Anak perempuan saya yang kedua juga seorang Pemikir. Kadangkala, jika saya mahu mengusiknya, saya akan menyelerakkan susunan wangnya. Dia akan cepat-cepat mengambilnya kembali dan menyusun wangnya semula. Kemudian barulah dia berasa lega.

Sekiranya Pemikir ini ingin belajar berenang, dia bukan sahaja akan mendapatkan jurulatih, tetapi juga akan pergi ke perpustakaan dan melayari Internet untuk mendapatkan bukti bahawa berenang adalah baik untuk kesihatan. Dia juga akan pergi ke kolam renang dengan dilengkapi alat saintifik yang dapat menguji keasidan air. Semasa membuat keputusan, dia akan memeriksa, menganalisis, dan memikirkan sedalam-dalamnya kerana mereka ini inginkan kesempurnaan dalam segala segi.

Yang saya nyatakan di atas adalah sebahagian daripada panduan untuk tingkah laku individu yang berpersonaliti demikian. Ia mungkin tidak benar 100%, tetapi agak tepat. Individu sebegini mungkin mempunyai semua sifat personaliti yang kita bincangkan sebelum ini, tetapi mungkin ada satu atau dua sifat yang lebih mempengaruhi. Seperti Bree, personalitinya yang lebih berpengaruh adalah sebagai seorang Pemikir. Walau bagaimanapun, dia juga mempunyai sifat yang kuat sebagai seorang yang Suka Bersaudara. Apakah tujuannya untuk kita mengetahui semua perkara di atas dan apakah hubungannya untuk menjadi ibu bapa yang berjaya?

Apa-apa sahaja perkara yang memberikan anda lebih kefahaman tentang diri anak anda akan membantu anda untuk menjadi ibu bapa yang lebih baik. Pengetahuan ini akan memberikan penjelasan kepada anda tentang sebab-sebab manusia berbeza atas banyak alasan dan tujuan. Anak-anak kita mungkin tidak mempunyai sifat dan sikap yang sama dengan kita. Jangan sekali-kali membezakan dan memperkecil mereka.

Ramai ibu bapa membuat kesilapan dengan membandingkan anak-anak mereka dengan orang lain dan mahu anak-anak menjadi seperti mereka. Sekiranya anak anda ialah seorang Pemikir secara semula jadi, memaksa dia supaya mempunyai ramai kenalan seperti mereka yang Suka Bergaul akan merosakkan diri mereka. Memaksa tidak akan membantu, tetapi dengan memberikan tunjuk ajar tentang cara bergaul akan memberikan faedah kepadanya. Ini adalah kerana mendapatkan ramai kenalan bukanlah sifat semula jadi bagi Pemikir, tetapi ia amat mudah bagi mereka yang bersifat Suka Bergaul. Ini tidaklah bermaksud sekiranya dia seorang Pemikir, dia tidak mempunyai keupayaan untuk belajar menjadi seperti Pengarah atau seorang yang Suka Bergaul. Dia berkebolehan, tetapi mestilah dengan kerelaan hatinya.
Mengetahui kesemua jenis personaliti ini, bukan untuk kita mendapatkan alasan kenapa dan bagaimana kita begini. Sebagai contoh, bukanlah untuk kita berkata, “Saya tidak mempunyai ramai kawan kerana saya seorang Pemikir, atau “Saya tidak pandai berkemas dan tidak teratur kerana saya Suka Bergaul.” Di samping kita menggunakan pengetahuan ini, kita juga dapat memahami dengan lebih baik tentang diri kita dan berusaha untuk membaikinya.

Sebagai contoh, diri saya sendiri seorang yang berpersonaliti lebih kepada jenis Pengarah, dan saya kurang kemas dan teratur dalam kerja-kerja saya. Saya cenderung menggesa orang-orang di sekeliling saya sewaktu melakukan sesuatu tugas. Ketika saya di bangku sekolah, saya hairan sebab kawan-kawan saya tidak sependapat dan sering menentang saya. Saya hanya cuba menjayakan satu-satu tugas. Kini, saya sedar, iaitu mungkin saya terlalu menggesa mereka membuat sesuatu mengikut cara saya. Saya tidak melakukannya dengan sengaja, tetapi sebagai seorang pengarah saya mengutamakan tugas. Walau bagaimanapun, saya belajar untuk membaiki kemahiran kemanusiaan saya dengan menyerapkan beberapa personaliti mereka yang suka bersaudara (Relater) apabila saya perlu mewujudkan suasana yang harmoni dengan orang-orang yang saya ketuai. Saya belajar menyeimbangkan antara tugas dan kemanusiaan. Walaupun ia merupakan satu perubahan yang tidak dapat dilakukan dalam semalaman, tetapi boleh dilakukan. Kini, prestasi saya sebagai seorang peneraju menjadi lebih baik dan saya lebih memahami dan memiliki perasaan belas kasihan terhadap mereka yang tidak boleh bergerak sepantas yang saya mahukan. Saya tidak menggesa, tetapi memberikan motivasi dan mengukuhkan semangat mereka.

Menyingkap rahsia

Seorang anak yang mempunyai personality Director, jika disuruh mematuhi arahan tanpa penerangan, dia akan lebih cenderung tidak mengikut arahan itu. Mereka inilah yang sering dikatakan keras hati atau degil dan sebagainya. Jika mereka ini dipaksa dan dipaksa, anak-anak berpersonaliti ini akan membesar menjadi remaja yang suka memberontak.
Opps…jangan tersalah faham,bukanlah personality ini buruk. Setiap personality ada kekurangan dan kelebihannya. Cuma bila ibu bapa itu telah memahami seorang anak itu lebih berpersonaliti director, maka sebagai ibu bapa mereka akan mengelakkan konfrontasi dengan anak itu.

Malah tidak kiralah apa sahaja personality anak-anak kita, memberi ruang kepada mereka menyuarakan pendapat serta perasaan tidak puas hati mereka secara sihat akan mengelakkan persengketaan di dalam rumah-tangga.

Bersambung…

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...