Tuesday, November 27, 2012

Keras Kepala atau Determine

by Prof. Dr. Rozieta Shaary on Wednesday, July 6, 2011 at 10:54am ·
Beberapa minggu yang lepas saya telah menerima soalan ini daripada salah seorang teman setia di sini. Saya telah meminta untuk berkongsi soalannya dan jawapan saya di sini untuk menafaat ramai dan dia telah bersetuju. Semoga perkongsian ini merupakan sesuatu yang membantu anda.

Soalan

Salam Prof, i am a mother of a 4 year old son. since he start to talk, i used to make him has freedom . he make decision on anything such as what to do today, what to wear, what to eat, what book to choose and so on. as long as all for good deeds, i follow him. my intention to create leadership and resposibility. now when he start schooling, teachers complaint that he is keras kepala. when asked to read, he said why everyday he has to read. when tailor came to school, he dont want to measure his body, he said what the point, it will be the same colour of uniform. he want new colur. please help me, is this a bad sign? thank u prof. may Allah bless u.

Jawapan.

Salam Puan,

Terima kasih diatas soalan. Maaf kerana lambat membalas email puan.
Tahniah, kerana membesarkan anak dgn memberi dia kebebasan untuk memilih. Saya tahu memang ada yang terjadi sebegini.

Anak puan adalah dpd generasi melinia di mana kebanyakan mereka adalah strong minded bukan degil atau keras kepala seperti yang sering disalah sangkakan. Ini adalah character yg sgt ketara bagi generasi ini.

What your son does not have yet is wisdom and understanding of the consequences of his choices. This you can slowly especially before he goes to sleep, tanamkan kefahaman bahawa dia juga perlu mendengar kata dan permintaan orang lain jika itu suatu yang baik. Now, after saying that, my feeling is, the teacher perlu lebih bijak mempengaruhi keputusannya. Anak-anak sebegini as you said those whose leadership quality is nurture, are not willing to just obey and patuh. Mereka mahu tahu sebab mengapa mrk perlu ikut dan sebab itu tidak boleh kerana semua orang buat begitu. Itu bukan alasan yg mereka boleh terima.

Selain itu puan mesti banyak menunjukkan contoh kepimpinan yang baik. Pemimpin yg perihatin dan berjiwa besar. Mementingkan keselamatan orang lain. Banyakkan membaca dan bercerita mengenai mereka. Ini akan memberi kefahaman kepadanya tentang kepimpinan yang baik.

Jika dia tidak suka pakai uniform yg sama, itu menunjukkan dia mahu berlainan daripada kawan2nya. Saya masih ingat semasa saya kecil saya juga begitu. Ini adalah krn di dalam diri saya senantiasa mahu menjadi lain dpd org lain. You should acknowledge this and tell him that it is okay for him to wear the same colour but he will look different because he is smart and positive and always have high and good energy. Suka tolong orang, buat baik dgn kawan, menghormati guru dan sebagainya.  You need to sell these ideas to him. He just want to be different and noticed. Oleh itu aturkan supaya kelainan yg dia hendak capai itu adalah suatu yg mendatangkan kebaikan kepadanya.

Terlalu kerap terjadi kita melabelkan sesaorang itu. Anak-anak yang kuat semangat dan determine seperti ini dikatakan keras kepala dan degil hanya kerana dia tidak menurut kata-kata kita. Ini yang mematikan jiwa dan semangat anak-anak ini. Apabila diperlukan, maka mereka disuruh berani dan confident. Namun, keberanian dan keyakinannya telah dimatikan sebelum itu!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...