Tuesday, November 27, 2012

Menjawab Soalan

by Prof. Dr. Rozieta Shaary on Tuesday, October 4, 2011 at 9:14am ·
Salam semua,

Semoga semuanya sihat dan di dalam Rahmah Allah. Minggu ini saya khaskan untuk menjawab soalan-soalan yang telah ditanya. InsyaAllah, saya akan usaha untuk menjawab kesemuanya.

Soalan: saya mempunyai seorang anak perempuan berumur 1y 8m. masalah saya ialah akhir2 ini dia suka menunjukkan sikap 'tidak setuju' atau 'tidak mahu' atau mungkin marah dengan menyembur air liur. mula2 dia akan bercakap 'nanak!' ... kemudian 'isshh!'... dan kadang2 menyemburkan air liur. apakah yang boleh saya lakukan agar dia lebih behave? Tq

Anak kecil di bawah 2 tahun sememangnya akan ada stage dimana dia suka menyembur air liur. Kemungkinan ini berkait dengan lidah dan mulutnya mahu belajar mengeluarkan perkataan. Jangan dimarah, kerana dia bukan menyembur kerana jahat. Jika anda melihat dia melakukan seolah-olah mengikut seseorang dan dia melakukan untuk menyakiti seseorang( saya tidak berasa begitu), maka beritahu dia dengan baik untuk tidak melakukan itu lagi.

Anak-anak kecil sangat ‘observant’. Mereka mudah mengikut-mengikut. Jika anak puan suka berkata tidak mahu atau nanak dan isshh…perhatikan siapa di dalam hidupnya berbuat demikian. Jika dia atau mereka adalah orang yang rapat dengan anda, maka anda boleh meminta mereka untuk lebih berhati-hati dengan perilaku mereka di hadapan anak anda. Namun, cara yang terbaik ialah anda membanyakan yes, dan boleh di dalam pergaulan anda dengan anak anda. Bacakan cerita yang meningkat semangat dan tambah perkataan yes, atau saya boleh(ganti nanak dan tidak setuju) atau angguk (ganti isshh).  Contohnya, “ Suatu masa dahulu ada seorang budak yang sangat pandai dan baik hati – yes dan angguk. Dia rajin menolong ibu dan ayahnya –sama seperti sayang(yes dan angguk). Ini dinamakan ‘positive conditioning’.

Beri masa untuk perkara ini untuk berubah. Janganlah menyangka dengan melakukannya sekali sekala ia akan terus berhasil Ketekunan dan kecekalan ialah jawapannya.

Diatas semua ini, berikan rasa selamat di dalam diri anak puan. Selalu katakan dia sangat-sangat dikasihi. Ini memberi rasa selamat pada dirinya dan membolehkan pertumbuhan emosi dan rohaninya baik. Dari segi pertumbuhan otaknya. Ada kait mengaitkah pertumbuhan otak dengan rasa dikasihi. Ya, sangat-sangat berkait.

Harap jawapan ini dapat membantu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...