Wednesday, June 29, 2011

Semailah Cinta Dalam Keluarga


http://anakkusayang.com/blog/kisah-keluarga/semailah-cinta-dalam-keluarga

Alhamdulillah, 29 March lepas, anak saya Muhammad Al-Fatih sudah menjangkau umur 1 tahun dengan izin Allah. Beberapa kemahiran dan kebolehan baru mula ditonjolkan. Seperti yang saya jangka (semuanya ketentuan Allah), Muhammad sudah mampu berjalan tanpa memaut kepada sebarang alat. Genap usia 1 tahun, Muhammad juga sudah mengenal beberapa perkataan apabila ditunjukkan dan juga mampu memberi respon yang tepat apabila mendengar beberapa perkataan yang dikethuinya.

Malah, suatu yang menyejukkan hati saya adalah Muhammad juga sering tunduk sujud ketika kami sekeluarga menunaikan solat. Walaupun tiada pengetahuan tentang hal-hal itu, saya jangka itulah permulaan yang baik baginya dan bukan ketika kecil sahaja dirinya perlu dididik mencintai Allah.

Ketika menhadap laptop dengan abangnya, Abdullah, saya gemar membuka program Little Reader, dan Alhamdulillah Abdullah sydah mampu mengjarkan adiknya menggunakan program tersebut. Itulah seba sedikit kisah Muhammad.

Saya cuma terfikir, jika anak-anak dibiarkan berkembang tanpa rangsangan dan tunjuk ajar daripada ibu bapanya, bagaimana keadaannya. Hal ini kerana saya sendiri pernah disibukkan dengan urusan-urusan lain sehingga saya hampir tertekan dengan tingkah laku anak saya sendiri. Ye lah, kita ingin mengejar masa untuk menghabiskan urusan kita, anak-anak pula bertindak untuk menarik perhatian kita.

Jauh di sudut hati, saya faham perasaan anak-anak saya… Akan tetapi, saya cuba elak daripada memahaminya agar saya dapat meneruskan kerja-kerja saya. Namun, hampir seminggu berlalu, saya mula sedar. Apabila saya menilai semula tindakan saya, saya dapati kesannya kepada anak sulung saya. Mula tidak mendengar apa yang disuruh. Mula merosakkan barang, sering menangis dan makin gemar menyakiti adiknya.

Menyedari hal itu, saya mula berbincang dengan suami untuk menyerahkan sedikit tugasan saya kepadanya demi anak-anak. Dan alhamdulillah, saya mula menenangkan anak saya jika dia menunjukkan sikap yang tidak baik. Bukan marah dan memberi amaran. Saya memeluka anak ketika dia berbuat salah dan menegur dalam ketenangan. Bukan marah dan memberi amaran. Dan saya sudah kembali beraktiviti dengan mereka. Alhamdulillah…

Dengan amanah dan nikmat yang Allah berikan, amanah anak dan nikmat anak ini mestilah dijaga dan dididik mencintai Allah kembali. Hidup dalam CINTA itu sungguh indah dan yang diidamkan adalah keredhaan Allah. InsyaAllah…

Moga kisah di atas memperoleh manfaat kepada pembaca…
Wallahua’lam…


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...