Wednesday, June 29, 2011

Pendidikan anak : Mengintip kesalahan anak


http://anakkusayang.com/blog/pendidikananak/pendidikan-anak-mengintip-kesalahan-anak


“Abdullah buat apa tu”

“ummi, tido!, ummi tido laa…”.

“kenapa?”

“Abdullah sibuk ni”

“Tak pe la, umi tengok je apa Abdullah buat, ummi tak marah pun.”

“ok”.

Huhu… kadang-kadang anak mahukan privacy mereka sendiri. Mereka ingin memuaskan keinginan mereka yang membuak-buak. Perasaan ingin tahu, ingin belajar, ingin bereksperimen, ingin merasa dan bermacam-macam lagi keinginan mereka yang tidak dapat mereka lakukan apabila kita ada.

Bukanlah bererti mereka tidak menyukai keberadaan kita, akan tetapi ada beberapa keinginan mereka yang terhalang apabila kita ada kerana pengalaman mereka dimarahi apabila berbuat sesuatu masih terbayang-bayang di ruangan mata.

Kadang-kadang, mereka cuma inginkan kepuasan melakukan sesuatu sendiri, tanpa dibantu oleh sesiapa, dan mereka tidak dapatkan perkara itu kecuali sewaktu ketiadaan kita.

Mengintip kesalahan anak

Satu soalan yang menarik, pernahkah anda mengintip anak sendiri?

Allah berfirman :

“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari berburuk sangka, sesungguhnya sebagian berburuk sangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu mengumpat sebahagian yang lain.” (al-Hujurat:12)

Pernahkah anda dituduh melakukan sesuatu yang tidak anda lakukan? bagaimana perasaannya? kalau anda sebagai seornag dewasa yang sudah mampu mengawal perasaan pun merasakan seperti itu, apatah lagi anak-anak yang belum mampu mengawal perasaan mereka.

Pernahkah anda cuba sedaya upaya menyembunyikan keaiban diri anda, kemudian ada la seorang hamba allah ni pegi canangkan merata tempat keaiban yang cuba anda sembunyikan tadi. Apa perasaan anda? silap haribulan masuk hospital lah kawan tu. Bayangkan kalau perkara yang sama berlaku pada anak anda?

Perinsip dalam islam, kesalahan yang dilakukan oleh seseorang dengan cara sembunyi-sembunyi tidak boleh di sebarkan, walaupun kepada cuma satu orang yang lain. Teguran harus dilakukan secara peribadi juga.

Perinsip kedua, sebelum menghukum, kena selidik dahulu, betul tak dia yang melakukan kesalahan tersebut. Kalau dia kata bukan dia yang lakukan, percayakan dia. Kerana keburukan dari menghukum secara salah lebih besar bahayanya dari keburukan melepaskan orang yang bersalah. Bukannya tidak pernah, kita mendengar orang yang kebetulan berada di tempat yang salah pada waktu yang salah. Walaupun sedikit macam mana pun kebarang kaliannya.

Apabila seseorang terlepas dari dihukum, dia akan bersyukur dan mungkin berubah, akan tetapi apabila tersalah hukum, dia akan berdendam sepanjang masa. Apabila seseorang dizalimi, maka doanya sangat mustajab, walaupun dia seorang kafir.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...