Wednesday, June 22, 2011

Berkomunikasi dengan anak



by Ibubapa Cemerlang on Thursday, July 15, 2010 at 12:25pm


Apabila berkomunikasi dengan anak, perlu dijaga keseimbangan antara:
1. Bercakap (The way we talk)
2. Mendengar (The way we listen)


Kebiasaan ibubapa ketika bercakap dengan anak:-
1. sentiasa menyalahkan anak (Blaming)
2. mengadili atau menghukum (Judging)
3. asyik mencerita kisah dulu-dulu…"ayah dulu…." (Historizing)
4. merasa diri paling tahu untuk memberi nasihat (Advising)
5. memaksa anak mengikut kehendak ibubapa (Imposing)


Kebiasaan ibubapa ketika mendengar:-
1. mengabaikan, tidak menganggap penting (Ignoring)
2. berpura pura mendengar (Pretending)
3. hanya mendengarkan apa yang ingin didengar (Selected listening)
4. mengabaikan perasaan anak (Invalidating)
5. lebih fokus kepada apa yang akan dibicarakan (Self centered listening)


Menurut survey yang dibuat oleh Institute For Youth Development, masalah terbesar ibubapa adalah tidak berkemampuan untuk berkomunikasi dengan baik dengan anaknya. Kemahiran komunikasisebaiknya diperbaiki sebelum anak berusia 19 tahun.

Kedua ibu dan bapa jangan saling menyalahkan sesama sendiri di hadapan anak ketika anak berbuat salah. Sikap berpihak atau menyebelahi anak samada ayah atau ibu akan menggalakkan anak untuk mencari pembelaan kepada pihak yang menyebelahinya.Ibubapa hendaklah menahan diri dari cepat menyalahkan anak sebaliknya mendengar dengan teliti apa yang akan diperkatakan oleh anak.

Anak lebih suka berterus terang dengan teman sebaya daripada ibubapanya karena teman biasanya lebih memahami dan lebih mendengar keluhannya sehingga dia merasa lebih senang dan selesa. Ibubapa perlu cuba memahami jiwa anak-anak supaya anak-anak tidak segan silu untuk 'open up' segala masalah yang mereka hadapi.


Ibubapa jangan terlampau mudah menyerah (never give up !). Tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan dengan baik. Jika ternyata masalah itu berpunca dari ibubapa, jangan ada perasaan malu untuk mengaku di hadapan anak-anak. Tiada manusia yang tidak pernah membuat kesilapan sekalipun kita sebagai ibubapa.

Menghargai dan menghormati anak-anak akan memotivasi anak ke arah yang lebih baik. Bagi ibubapa yang bersikap dominant, hentikan segera sikap bossy, asyik mengarah itu dan ini sebaliknya memberi galakan kepada anak-anak dengan sopan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...