Wednesday, June 29, 2011

Pendidikan di Rumah, Adil



(ni keja si abang ni...ummi tinggal kejap je..huhu)

http://anakkusayang.com/blog/pendidikananak/pendidikan-di-rumah-adil


Entah kali ke berapa saya membelek-belek sambil membaca Majalah Solusi isu 13. Rasanya dah kali ke 5. Baru semuanya habis dibaca. Bagi saya, inilah majalah terbaik isinya kurun ini. Alhamdulillah, terjumpa satu fakta tentang Sultan Muhammad Al-fatih, tak sangka juga tarikh lahirnya adalah 29 Mac, sama dengan tarikh lahir anak kedua saya, Muhammad Al-fatih yang menjangkau umur 8 bulan. Moga Allah memberikan rahmat dan kasih sayangNYA kepada anak-anak dan keluarga tercinta.

Sekarang masih di Kedah. Mungkin akan menetap di sini buat sementara waktu sebelum pulang ke Tanjung Malim semula. Baiklah, kita terus ke perbahasan kita kali ini. Tentang menghukum anak. Rasanya sudah terlalu banyak perkara ini saya sentuh. Namun akan sentiasa saya update setiap penemuan baru dan juga bacaan yang saya jumpa. InsyaAllah untuk manfaat semua.

Kalau tak pukul, manja.


Kalau pukul, memberontak.

Habis, apakah tindakan kita yang sewajarnya? Ayuh kita bersikap adil. Adil bererti meletakkan sesuatu pada tempatnya. Bagaimana menghukum anak dengan adil? Ada anak berumur 1 tahun, ada juga anak kita yang berumur 3 atau 4 tahun. Adakah hukuman itu sama rata antara anak-anak? Sudah tentu tidak. Seharusnya kita lebih selesa menggunakan perkataan membetulkan kesalahan anak, bukan menghukum anak.

Cuba bayangkan ketika mana adik menarik rambut abang, dalam masa yang sama, abang memukul adik kerana menarik rambut adiknya. Apa tindakan kita sebagai orang tua mereka?

Pada hemah saya, saya lebih suka menggunakan kaedah menerangkan situasi. Kebiasaannya, saya meleraikan dahulu pergaduhan itu dengan mengangkat si adik, kemudian memberitahu adik terlebih dahulu bahawa, jika tarik rambut abang, abang sakit. Jelaskan apa yang sebenarnya kepada adik walau ketika itu umurnya semuda 8 bulan. Kemudian ingatkan abang supaya bersabar dengan adik, kerana adik masih belum mengerti. Kemudian akhirnya abang akan memohon maaf, baik kepada adik juga uminya.

Memang tidak mudah bersikap adil. Saya juga kadangkala terlepas daripada situasi ini kerana emosi. Emosi akan memadamkan segala sifat keadilan dan api kemarahan akan marak.

Kemudian, apa lagi yang perlu dilakukan? Banyakkan berdoa. Kerana doa adalah senjata kita melawan api kemarahan dan emosi yang tak tentu arah. Maka, selepas ini, kita harus lebih berhemah dalam menangani keadaan dingin antara anak-anak. Kerana gaya kita menangani itu akan dicontohi mereka kelak.

Wallahua’lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...