Tuesday, February 21, 2012

Agar anak tidak berdusta

Adakah kita yang banyak mengajarkan anak—anak untuk berdusta ? Nau’zubillah himinzalik.

1. Lagu—lagu atau Nyanyian
Contohnya, di Indonesia terdapat lagu “Nina Bobo” :
Nina bobo.
Oh, Nina bobo,
Kalau tidak bobo.
Digigit nyamuk…
Sedangkan jika tidur, anak tentu tidak dapat mempertahankan diri daripada gigitan nyamuk.

2. Cerita atau Dongengan
Contohnya, Si Kancil dan Harimau. Si Kancil telah mendustai harimau dengan mengatakan bahawa ular itu adalah tali pinggang Raja Sulaiman untuk melepaskan diri.

3. Nasihat atau Teguran
Contohnya, kalau duduk di atas bantal akan tumbuh bisul. Apakah perkaitan antara bantal dan bisul? Jika anak belajar sains nanti tentu dia akan berangapan bahawa ibubapanya berdusta atau buta sains. Berterus-teranglah bahawa adalah tidak beradab untuk duduk di atas bantal yang menjadi alas kepala.

4. Di Waktu Marah
Contohnya, apabila anak membuli adiknya, kita cenderung mengatakan “Kamu selalu menyakitkan hati.” Sedangkan banyak perkara baik lain yang pernah dilakukan oleh anak kita.

5. Di Waktu Memuji
Contohnya, jika anak melakukan kebaikan, kita akan mengatakan kepadanya, “Sayang, anak ummi.” tapi jika marah, kita katakan “Anak yang tak baik, bukan anak ummi.” Sepatutnya, kita ajarkan bahawa Allah menyayangi orang yang berbuat kebaikan.

6. Di Waktu Berjenaka
Contoh jenaka yang baik, saya sedang mencari orang yang bermata keputihan, semua orang mempunyai bahagian putih di matanya. Betul tak ?

7. Waktu Berjanji
Contohnya, anak ingin mengikuti kita untuk ke suatu tempat tapi kita enggan membawanya, lalu kita berjanji untuk membeli mainan kepadanya sedangkan kita tidak bermaksud untuk itu melainkan untuk melepaskan diri.

8. Waktu Membeli-belah
Contohnya, pembeli sering mengatakan bahawa barang yang ingin dibelinya murah di tempat lain, lalu ingin menawar harga barang tersebut. Sedang penjual mengatakan harga tersebut tidak membawa untung sedikit pun kepadanya. Seringkali keduanya saling mendustai untuk kepentingan masing—masing.

9. Ketika Ditegur Oleh Anak
Contohnya, anak mengatakan, “Abi, makan tak baca Bismillah ?” “Abi dah baca dalam hati” sedangkan anda tidak membaca basmalah pun di dalam hati.

Maka sahabatku, selalulah kita memperhatikan setiap saat dalam hidup kita, adakah kita pernah mencontohkan sifat—sifat dusta kepada anak. Sedangkan orang yang dusta adalah antara sifat—sifat orang munafik. Baikilah diri sebelum terlambat.


Sumber : http://anakkusayang.com


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...