Thursday, August 9, 2012

Masalah Semangat Dalam Mendidik Anak Yang Macam Chipsmore

(Perkongsian Email Dari Sahabat Ummi)

Assalamualaikum Ummu Abrisam,


Baru-baru ini saya menjenguk blog saya. Rasanya seperti dah lama saya meninggalkannya. Dah berbulan-bulan dah tidak berupdate. Kalau dulu saya takde website dan facebook untuk di update, takde shopping cart, takde produk order yang bertimbun-timbun untuk diproses dan takde emel-emel dari subscriber untuk dibalas, setiap hari saya tak pernah miss jenguk blog sendiri serta membaca dan membalas komen pembaca dan sebagainya. 

Kini, tidak lagi.. Saya mengaku ada banyak emel yang saya tak dapat balas, maafkan saya tentang keitdaksempatan tersebut. Tetapi percayalah, saya tetap membacanya! Jika dulu setiap hari saya on komputer je, saya akan ke blog, kalau tak update blog sendiri pun, saya akan baca balik apa saya tulis dan kemudian jalan-jalan pergi blog orang lain. Tapi sekarang? Terus terang saya katakan, saya ni sebulan sekali jenguk blog saya  tu pun dah kira oklah! Pernah berbulan-bulan saya tak pernah jenguk blog saya sendiri. Nasib baik blog tu ada lagi, dan tak lari. Hehe..  

Mudah bukan mencipta alasan? Kalau alasan lari fokus dari berblog, saya rasa tak berat sangat dan tiada siapa marahkan kita. Tapi fikirkan jika kita mahu ber'alasan' untuk lari fokus dari mendidik anak ketika didunia ini, boleh kah kita persembahkan alasan-alasan kita nanti di depan Maha Pencipta? Ramai yang berkata mereka bersemangat nak mendidik anak mereka sendiri dengan al Quran setelah membaca blog saya. MasyaAllah banyaknya pahala saya dan saya buat tanpa keluar rumah dan tanpa setitik peluh pun! Alhamdulillah.. Tapi cuma yang saya takutkan semangatnya sekejap je.. 

 Bak kata Ustazah Aishah Hashimee, penulis Ebook 3 Langkah Mudah Didik Anak Hafal Quran, masalahnya ramai ibu yang semangat mereka nak didik anak-anak dengan al Quran, macam biskut. Kena angin sikit dah lemau.. Atau macam biskut chipsmore.. now you see, now you dont! Kejap ada semangat, kejap hilang semangat. Semoga tak hilang terus.. 

Maafkan saya, sesungguhnya bila menulis tentang ini, saya mengingatkan diri sendiri! Kadang-kadang saya pun jadi begitu bila terlampau letih. Saya juga manusia biasa.. Marilah kita sama-sama berdoa semoga kita sentiasa dikuatkan semangat dalam menunaikan tanggungjawab dan amanah Allah ini. 

Kalau sesiapa mereka yang tidak berkesempatan untuk ke kursus saya, jangan risau dan jangan jadikan alasan untuk tidak mendidik anak sendiri.. Jika tidak mampu atau tidak berkesempatan untuk pergi kursus, baca je blog saya tu. Ada yang kata mereka dah 3 kali khatam dah. 

Saya kata kalau dah begitu sekali.. dah tak perlulah ke kursus saya dah. hehe.. Ilmu saya itu tidaklah saya sorokkan kerana ianya kepunyaan Allah. Ia terbuka untuk sesiapa sahaja yang mahu. Cuma kita perlu ingat, kata orang putih.. The hardest part is in the implementation. Berdoalah akan kejayaan. InsyaAllah ia akan jadi milik kita. Tapi percayalah, ianya tidaklah sesusah mana pun. Maka, jemput dan sudi-sudilah ke blog saya tu .: sila klik

Ikhlas dari,

Lina Karim

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...