Thursday, August 9, 2012

Anak Remaja Bermasalah, Salah Ibu Bapakah? Siri 1

(Perkongsian Email Dari Sahabat Ummi)

Assalamualaikum Ummu Abrisam,

Walaupun produk mudahhafalquran kami lebih fokus kepada kanak2, tetapi zaman kanak2 dan remaja itu sangat dekat dan berjiran.

Dan juga saya mendapat banyak emel yg menceritakan tentang anak remaja yang bermasalah. Walaupun saya tidak punya anak remaja lagi, tapi saya punya adik2 dan anak murid dlm usia remaja mereka.

Seperti pada emel yg lepas2 saya pernah nukilkan hadis dari Rasulullah SAW yg bermaksud:

"Remaja adalah cabang dari 'kegilaan' "

Bila anak remaja bermasalah, masyarakat akan menuding jari kepada ibu bapa yg tidak pandai mendidik.

Malahan seringkali terjadi, antara ramai2 anak, semuanya soleh dan berjaya kecuali seorang yang rosak dan bermasalah. Itulah yg jadi buah mulut masyarakat.

Zaman masakini sangat menakutkan dan menggerunkan. Maksiat berada di mana2, di sekeliling kita. Kadangkala jenuh ibu bapa mengepung anak2 dari terjebak dalam maksiat ini, tapi betapa hancurnya hati si ibu bila mengetahui anaknya terlibat juga. Bertambah pedih lagi hati bila masyarakat menyalahkan si ibu yang tidak tahu mendidik anak2.

Dua perkara yg saya ingin sampaikan:

1- Janganlah kita terlalu banyak menghukum dan menuding jari kepada orang, dikhuatiri akan terjadi kepada kita pula pada masa akan datang. Kerana sabda rasulullah SAW:
كما تدين تدان

'Apa yg kamu lakukan kepada orang lain, begitulah kamu akan dibalas'.

2- Ada baiknya kita mendoakan kebahagian dan hidayah kepada mereka ini dari menambah luka yg sedia ada.

InsyaALLAH saya akan sambung lagi pada masa hadapan
 
Ikhlas,
 
 
Ustaz Amri Mohd. Nason & Aishah Hashimee 
Penulis Bersama Ebook 3 Langkah Mudah Didik Anak Hafal Al-Quran

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...