Monday, September 24, 2012

Kurangkan marah ye..

4 TAHAP MENDIDIK ANAK IKUT SUNNAH RASULULLAH

4 tahap bagaimana mendidik anak mengikut sunnah Rasulullah s.a.w. :

PERTAMA:

Umur 1-7 tahun. Pada masa ini, Rasulullah s.a.w menyuruh kita utk memanjakan, mengasihi dan menyayangi anak dengan kasih sayang yg tidak berbatas. Biarkan anak-anak bermandikan kasih sayang pada tahap ini.
 
Nampaknya ummi kena banyak gunakan pendekatan kasih sayang dengan anak-anak ummi coz mereka masih di bawah 7 tahun...Anak-anak memang suka copy paste kan apa yang mereka lihat...benarlah statement :

"Kanak-kanak mungkin tidak ingat apa kita beritahu mereka, tapi mereka akan ingat apa yang mereka sering lihat"

Ummi rasa statement tu memang terpakai untuk anak-anak ummi....mereka mudah sangat copy and paste apa yang mereka lihat...contohnya...cara ummi manjakan Hamizan....selalunya Abrisam dan Hafiz akan ikut seperti apa yang ummi lakukan....tu yang sekarang ni ummi selalu berhati-hati sangat...contohnya ummi mengajar anak ummi supaya semasa makan atau minum mesti dalam keadaan duduk....tu yang ummi berhati-hati takut ummi ajar tak serupa bikin...

Actually banyaklah contoh-contoh lain yang kita selalu terlepas pandang...yang sebenarnya anak-anak kita sedang 'menonton' apa yang kita buat....so be carefull parents...

Sekarang ni ummi cuba sedaya upaya (ummi cuba ok)...kurang memarahi anak ummi... dan banyak bersabar dengan kerenah anak-anak ummi....mungkin kena tegur silap anak dengan cara yang berhemah supaya mereka akan faham dan jelas tanpa perlu memarahi or berkasar....(Insya Allah)

Apa yang ummi lihat, anak yang kurang di marahi akan menjadi anak yang ceria...dan senang mendengar kata...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...