Thursday, January 13, 2011

Putera Hatiku - Awang Hafizuddin Zubari


Hari ini, usia perkahwinan ku dan suami dah masuk 3 tahun,3 minggu, 2hari.,cepat betul masa berlalu, macam mimpi je dah ada dua orang putera.

Hari ini juga, Abrisam berusia 2 tahun,2 bulan,2 minggu,3 hari, manakala Hafiz 10 bulan,1 minggu,2 hari.

Sebenarnya, aku langsung tak 'perasan' masa mula-mula pregnant anak kedua ni. dan memang tidak terfikirpun untuk pregnant dalam waktu terdekat(walaupun tidak ada mengambil apa-apa family planning) yelah, Abrisam kan masih kecil lagi, tapi dah rezeki, aku dan suami terima dengan redha, percaya anak adalah rezeki dan amanah. Setiap sesuatu pasti ada hikmah di sebaliknya.

Kawan se office ku ada juga 'tegur', kata aku nampak macam pucat dan lemah, macam sakit je, tapi aku anggap tu perkara biasa, lagipun masa tu kehidupan agak tidak menentu, baru transfer, pindah rumah, kemas rumah, packing barang , kerap berulang-alik Miri-Bintulu dan memang banyak lah urusan, memang agak letih, dengan anak yang masih kecil lagi.

Aku tetap teruskan aktivi senaman ku setiap petang bersama kawan rapat ku Fyda, naik bukit BDA, nak diet katakan, selepas bersalin anak pertama agak lama juga aku tinggalkan aktiviti senaman ni.

Suatu hari tu, aku rasa rasa hairan kerana agak lemah juga, cepat sangat letih, selalunya dapat 2 kali naik bukit, kali ni sekali je dah letih semacam, selalu je tertinggal di belakang.

Masa balik kampung tu, mata pun asyik mengantuk je nak tidur je keja sampai mak pun 'perasa'n tu yang mak ada tanya adakah aku pregnant lagi. Masa tu aku memang menafikan lah. Memang tak terfikirlah aku tengah pregnant.

Makcik & Pakcik (parent pengasuh Abrisam) pun ada tanya kot2 aku ni pregnant,coz mereka kata muka ku lain macam je (entahlah apa yang lain nye), lagipun masa tu Abrisam kerap tak sihat,kan orang tua kata kalau anak sering tak sihat, petandanya si ibu mungkin sedang pregnant, memang masa tu Abrisam kerap demam, pas tu ok 2-3 hari ,demam balik,aku ingatkan tu perkara biasa, nak membesar kata kan.

Memang dah lama rasanya aku tak period...tp aku anggap tu perkara biasa kerana aku masih BF Abrisam..dan apa yang aku faham kitaran haid untuk ibu yang BF memang tidak menentu...

Sehinggalah pada suatu hari, aku rasa macam nak demam, dan pening kepala... aku pun terfikir mungkin kah benar aku sedang pregnant...aku ke farmasi beli test pregnant, dan....sah..ada dua tanda bergaris....means....aku pregnant!!!OMG...

Perasaan masa tu, macam-macam .. gembira...tapi dalam masa yang sama macam tak bersedia lagi...sedih pun ada juga... coz Abrisam masih kecil... lebih kurang 7 bulan....banyak lah yang aku fikir... macam mana nak handle?...

Aku juga masih FOBIA dengan 'mabuk-mabuk' semasa mengidam anak pertama.... sakit beranak pun masih terbayang-bayang.. macam-macam yang aku fikirkan....ada yang positif..ada yang negatif... mujurlah aku cepat sedar... yang anak ini adalah rezeki !!!.. bukan penambah BEBAN !!!.. ber juta-juta wanita di luar sana ingin melalui saat-saat ini tetapi belum ada rezeki... aku sepatutnya bersyukur... Pahala baru nak datang !!!.. Rezeki keluarga akan bertambah ...dengan kehadiran anak kedua..

Walaupun pada mula nya aku rasa belum bersedia... yelah baru sorang anak pun kadang aku rasa tak cukup kaki tangan...tak cukup rehat...diri sendiri pun kadang tak ter 'urus'......tapi aku segera berfikiran positif... baru 2 orang... ada lagi ibu2 lagi anak berderet sampai 10 orang... ok je..hehe.. saat2 ni aku selalu fikir yang positif supaya aku gembira dengan kehadiran baby baru... Kesian anak ku kalau dia di anggap 'penambah beban'.... pada Allah sering ku panjat doa agar aku di jauhi dari bisikan syaitan!!..

Tapi sebagai manusia biasa yang sering di bisik2 syaitan... ada juga lah kadang2 timbul kerisauan tentang kehadiran anak kedua ni... dari segala segi.. kos etc...tapi suami selalu juga mengingatkan setiap anak yang lahir itu akan beserta dengan rezeki masing-masing...

Sedar tak sedar kandungan ku semakin membesar... berbanding kandungan pertama.. kali ini agak mudah... hanya sesekali aku muntah...alahan pun tidak berapa teruk...akupun agak aktif bergerak... kalau dari segi perbezaan peratusan kehamilan pertama dan kedua... memang 90% perbezaan nya !!!..Syukur..... langsung tidak terasa kandungan kali ini berlalu....

Dari segi emosi pun agak kuat juga....sepanjang ingatanku tak sempat rasanya ada adegan air mata berbanding dulu masa kandungan pertama (mungkin faktor suami jauh.... dan mabuk pula agak teruk) boleh dikatakan tiap malam berendam air mata.... hahaha... Kali ni yang buat adegan air mata Abrisam je lah...ummi nya dah tak dapat lagi layan perasaan....

Dari segi kerja pun ....kuranglah 'ponteng' kerja....berbanding dulu.... selalu je tak turun kerja... cuma wajib tidur tengah hari....setiap jam 12.00 mata pasti mengantuk sangat...

Terus-terang aku kata..kalaulah tempoh mengidam semudah kali ini... 5-6 kali lagi hamil pun aku sanggup..hehe

Memandangkan ketara sangat perbezaan antara kehamilan pertama dan kedua... so aku dengan yakin 'merasakan' anak kedua ini adalah baby girl (walaupun tidaklah menaruh harapan yang tinggi)...

Adalah juga pernah scan sekali je...itupun hanya untuk kepastian berapa usia kandungan ku... doktor kata maybe baby girl walaupun tidak berapa jelas...sebenarnya aku tak kisah sangat bab jantina....asalkan baby ku sihat dan selamat ....sudah memadai...

Mengikut kata doktor aku dijangka akan bersalin pada 14 March 2010.... walaubagaimanapun 2 minggu sebelum tarikh tersebut..aku dapat rasakan yang aku semakin cepat letih...seluruh badan terasa ngilu dan aku turut merasakan kandungan sudah semakin turun...

Pada 1 March 2010....majikan(MD) ku dari Miri datang melawat office di Bintulu...beliau meminta agar aku segera membuat handing over duty... kerana khuatir aku akan melahirkan lebih awal dari jangkaan...berkali-kali MD mengingatkan aku perkara itu... aku bercadang akan membuat segala handing over pada 2 March 2010... kerja-kerja lain hampir semua sudah aku siapkan...

Pada malam 1 March 2010...aku rasa semacam je...macam dekat2 nak bersalin je...badan rasa letih...tak dapat tidur dibuatnya...pada pagi 2 March 2010...semasa aku ke toilet... dah ada keluar tanda... ada darah...aku ada rasa nak turun office sekejap...nak handing over apa yang patut....tapi dalam masa yang sama risau juga... takut bersalin di Office !!!!...walaupun aku dapat rasakan bukan hari ini aku akan bersalin kalau mengikut pengalaman pertama... kerana belum ada rasa sakit...

Semasa berbincang dengan suami...beliau mencadangkan aku masuk wad sahaja.... lebih mudah katanya...So, pagi tu, aku siap-siap untuk ke hospital...lepas hantar Abrisam ke rumah pengasuh, aku tinggalkan Abrisam dengan linangan air mata.... rasa syadu pula mengenangkan malam ni tak tidur ngan Abrisam...

Suami hantar aku terus ke hospital... kami sarapan pagi bersama terlebih dahulu...dan berbual-bual... masih relax2... lepas mendaftar dan sesi soal jawab... aku di minta ambil urine... dan kemudian nurse check bukaan rahim... baru 1 cm... menyesal pula datang awal sangat ke hospital...walaubagaimananpun aku di masukkan ke dalam wad.... Suami memaklumkan penahanan aku di wad kepada mak dan rakan-rakan ku...

tengah hari semasa doktor scan... juga memaklumkan kandungan belum turun...aku diminta banyakkan berjalan untuk memudahkan proses penurunan kandungan...sekiranya aku belum juga bersalin...esok aku di suruh balik dahulu...



Oh tidak... malas nya nak keluar masuk wad... petang tu, aku berjalan-jalan... Tengahari iibu dan suami datang melawat... sebelah petangnya pula keluarga dan rakan baik ku Fyda datang melawat... kali ini tiada adegan air mata.... jika dulu semasa menunggu saat kelahiran Abrisam....pantang ada orang datang melawat...pasti di iringi air mata duyung....(suamiku yg gelar)...

malam pun sambung lagi jalan-jalan...aku dapat rasakan kandungan semakin turun....keesokan paginya... aku sambung lagi jalan-jalan.... aku akan berenti sekejap kalau rasa sakit...kali ini aku dah dapat rasakan tanda-tanda melahirkan semakin hampir...

Orang yang di depan katil ku mengatakan yang aku nampak sangat cergas... macam tidak sakit !!!..hehe...mungkin heran melihat aku yang kerap berjalan-jalan...

Sedang aku menahan kesakitan yang datang sekejap-kejap...rakan seoffice ku telefon... menanyakan khabar ku dan memaklumkan ada cheque yang urgent yang perlu aku sign .. aku meminta rakan sekerja ku segera ke hospital dan aku akan cuba 'tunggu' jika sempat.. (maklumlah sekejap lagi nurse akan check bukaan rahim..dan aku dapat rasakan saat-saat melahirkan semakin hampir)...contraction semakin kerap!!!sangat hampir !!!

Jika semasa anak pertama, sakit adalah di bahagian pinggang dan belakang seperti ada tulang yang mencucuk-cucuk isi.... kali ini bahagian belakang langsung tidak ada rasa sakit... cuma sakit bahagian rahim....

Abu (rakan sekerja) datang beberapa minit sebelum aku masuk wad bersalin !!! Aku sempat 'kerja'...(iaitu sign cheque !!!)... bukaan sudah 5cm...aku di tolak ke wad bersalin tengah hari 3hb March 2010 (lebih kurang jam 11.00 ++am)...

Nurse segera membuat persiapan... sementara menunggu bukaan rahim semakin besar aku dibiarkan sendiri...contraction semakin kerap...Allah sahaja yang tahu betapa sakitnya saat2 itu.. sempat juga dalam hati aku berbisik...macam mana nak tempuh sakit begini lagi???.. rasa tak sanggup !!!...

Dalam bergelut menahan kesakitan...aku tidak lupa berdoa agar Allah mudahkan segalanya.. tika ini hanya pada Allah segalanya di serah...sungguh sakit !!!... antara hidup dan mati !!! patutlah Allah beri pahala yang besar atas pengorbanan seorang ibu melahirkan anak !!

Memandangkan sakit sudah tidak tertanggung...aku meminta nurse check bukaan cm... dah 6 cm... beberapa minit selepas itu..aku segera menjerit nurseeeee!!!!...kerana rasa sakit yang amat sangat....

Beberapa orang nurse segera membuat persiapan .... aku diletakkan pada kedudukan yang sepatutnya... dengan lafaz bismillah..hanya 3 kali push...aku selamat melahirkan tepat jam 1.09pm ....lega sangat lepas mendengar tangisan baby...sempat juga nurse bertanya..

"Kitak rasa baby apa"?
"Girl"..jawab ummi spontan.
"Salah...(sambil menunjukkan jantina baby).."

Walaupun tidak sangka..baby yang lahir adalah baby boy lagi...aku tetap bersyukur... kelahiran kali ini agak mudah..... Awang Hafizuddin Zubari Bin Awang Abadi selamat dilahirkan pada 4 March 2010 jam 1.09pm dengan berat 2.90 kg...(sangat kecil berbanding Abrisam dulu 3.63kg semasa dilahirkan)..

Rasa macam mimpi aku dan suami kini sudah ada dua orang putera.. Hafiz sekarang sudah makin besar.. 8.30 kg masa 4.1.2011 (masuk 10 bulan)..sangat kuat menyusu...dan sangat congek dan manja juga !!!...

catatan pengalaman semasa melahirkan Abrisam..
http://abrisamzubari.blogspot.com/2009/04/putera-hati-ku.html

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...