Thursday, March 5, 2009

Reshaping Technic - betulkan time tido anak

pic date : 06.11.2008
* pic date 17.11.2008


Copy n past dari forum yang ummi join :



Salam...Saya pun nak tukar time tido baby saya... dia wajib tido setiap petang.. kan tak elok tido time tu..(menjelang magrib)..berkali-kali saya cuba supaya dia tak tido jam tu...tapi kesudahannya dia pasti menangis..Kalau dia mula menangis time tu...memang susah nak di pujuk... so nak tak nak saya biarkan je dia tidur..sekarang Abrisam dah 3 bulan lebih..Maybe saya kena tunggu sedikit masa lagi sebelum saya dapat ubah jadual tido nya..Malam-malam setakat ni, dia hanya bangun untuk BF...After kenyang dia akan sambung tidur...Pagi dekat 5.00am dia akan bangun.


Ummu Ahmad,


Saya pun nak ajar anak saya tidur sendiri..dia dah 4 bulan lebih... saya selalunya hanya bangun malam to BF dia...kalau dia merengek yang saya assume dia lapar kot....Coz after BF dia akan tido balik....Masalahnya adalah masa mula -mula nak bagi dia tido....saya rasa panjang masa di situ...kadang2 mlm saya terpaksa buai dia nak bg dia tido..coz kalau malam nak bg dia tido sendiri...susah sangat ...mungkin dah terbiasa di bantu utk tido...setakat ni dua cara utk bg dia tido..buai n BF...(saya belum apply teknik yang ummu Ahmads bagi kat baby comel..nak try malam ni)

ummu abrisam,

Between 3 to 5 months adalah masa paling baik utk train dia tidur sendiri sebab dia belum boleh merayap... Dan dia baru je nak belajar develop a good sleep habit. Tapi, make sure berat dia bagus for the first 3 months, to make sure bekalan susu badan yg dia dpt adalah mencukupi. Kalau everything ok, u can certainly train dia.

Tapinya, utk mula tu... make sure waktu tu dia memang able to sleep (ngantuk). Kalau u biasa buai dia start pukul 9.30pm then pukul 10.00 pm baru dia start tidur.... meaning u kena put him down at 10pm not 9.30pm. Just ikut aje pattern tidur dia drp segi timing. Sebab kalau u letak dia awal and dia belum nak tidur, nanti lagi lama dia nangis, u yg tak tahan...Later on bila dia dah pandai tidur sendiri, u can shift here and there ikut suka u punya time table ikut cara macam yg saya bagitahu ibukauthar tu... utk atur time tidur dia.

But at the moment, u have to follow dia punya timing tidur. Saya banyak jugak buat research pasal benda ni.... kalau cari kat internet memang akan jumpa macam-macam cara... yg lebih kurang sama & cost utk buku, consultation, etc ranging from USD24 to USD300. Just imagine, benda ni pun diorang boleh buat duit.... Nasib baik saya beli buku dr ferber, cuma £7.00 kat amazon (rasa macam RM7 je laa kat sini).

Kalau baca buku tu lagi best sebab dia explain segala benda drp segi biological system, what happen when we sleep, sleep cycle drp newborn sampai budak besar...etc. Juga tentang bedwetting, nightmare, separation anxiety, etc. Dr Ferber ni dah lebih 20 tahun dlm area sleep disorder. He is an assoc prof of neurology at Harvard Medical school, also director of Sleep Disorder Centre of Boston Children hospital... Sape2 yg baca kat internet pasal the so-called 'ferber method' akan jumpa banyak jugak org kutuk dia.

But I found that those yg kutuk tu tak pernah actually baca buku dia, just baca about it kat internet or dgr org cerita je... Kalau betul2 baca, memang dia sgt children friendly, secara natural sebab dia kan paedtrician yg dah tua-tua ni kan... memang biasanya macam tu...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...